خادم الحسین علیه السلام

علی صباغی(محزون)

خادم الحسین علیه السلام

علی صباغی(محزون)

خادم الحسین علیه السلام

یا اباعبدالله...
از عناوین جهان شاعری ات ما را بس
به جز از نور وجودت نَبُوَد ما را کس

علی صباغی

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندها

امر به معروف؟؟؟!!!

سه شنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۲۸ ق.ظ

سلام...

من تو ذهنم به یه سوال بر خوردم که جوابشوپیدا نکردم...

فکرامو کردم دیدم اگه بذارم اینجا تو وب با مشورت بهتر جوابش پیدا میشه...

سوالم اینه:

توی احکام الهی اومده که امر به معروف و نهی از منکر یه امر واجب هستش که

اگر در جامعه کم بشه باعث میشه جامعه فاسد بشه...

خب حالا من یه چیز رو مطرح میکنم:

الان که تو خیابون و کوچه و بازار و در کل وقتی در جامعه میگردیم میبینیم که:

دختراکه خیلیاشون با وضعیته بسیار نا مناسب و شرم آور تو جامعه میگردن...

خیلی از پسرا هم وضعیت ظاهریشون اصلا به یه بچه مسلمون نمیخوره...

خیلی از دختر پسرا رو هم میبینیم که تو جامعه و دانشگاه با هم رابطه دارن...

رابطه ای فراتر از حد معمول دارن...!!!

..........................................................

گفتم این صوت رو هم اضافه کنم-گوش کنید جالبه


حالا سوال من اینه:

خیلی دوست دارم با توضیحاتتون به یه نتیجه خوب برسم-

اگه میشه راهنماییم کنید...

در صورتی که اصلا اهمیتی شاید ندن به حرف ما-

به نظر شما وظیفه داریم که

بهشون تذکر بدیم یا نه؟؟؟

موافقین ۱۸ مخالفین ۱ ۹۳/۰۲/۰۲
خادم الحسین

نظرات  (۱۰۹)

با سلام
مسلما بله وظیفه داریم  به شیوه ای شایسته تذکری در شان بدیم.
اما وقتی تکی و حتی اگر آرام و در گوشی تذکر دهی آنها هوچی گری میکنند و طلبکارند...خیلی سخت است مثل یک جهاد است...
یک صحبتی از امام خامنه ای خوندم:
سال77
...من چند سال است که گفته‌ام امر به معروف و نهى از منکر. البته عدّه‌اى این کار را مى‌کنند؛ اما همه نمى‌کنند. همه تجربه نمى‌کنند، مى‌گویند آقا چرا اثر نمى‌کند؛ تجربه کنید. منکرى را که دیدید، با زبان تذکّر دهید. اصلاً لازم هم نیست زبان گزنده باشد و یا شما براى رفع آن منکر، سخنرانى بکنید. یک کلمه بگویید: آقا! خانم! برادر! این منکر است. شما بگویید، نفر دوم بگوید، نفر سوم بگوید، نفر دهم بگوید، نفر پنجاهم بگوید؛ کى مىیتواند منکر را ادامه دهد؟...
پاسخ:
سلام.

ممنون
خیلی مفید بود

التماس دعا
سلام..
ممنون از دعوتتون!

ببین هر کسی یه شرایط خاصی داره!همه نمیتونند امر به معروف کنند..متاسفانه جامعه هم داری رو به سمتی پیش میره که بجای حمایت از بچه مذهبی ها ،تعداد غیر مذهبی ها بیشتر میشه...
شرایط امر به معروف تو اینترنت پره!کافیه یه سرچ ساده بزنی!!
من خودم شرایطتشو ندارم..
مثلاً من خودم برام جای سواله که شهید علی خلیلی چطور به خودش جرئت داده رفته و برای نهی از منکر شهید شده!!
نمیدونم!حالا بازم فکر میکنم  اگه چیزی به ذهنم رسید میگم خدمتتون..

ممنون!مطلب جالبی بود..

پاسخ:
سلام.
من فکر میکنم جرات ندارم...نمیدونم

ممنون از شما
التماس دعا
خادم الحسین لینک شدید
پاسخ:
ممنون
۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۱:۰۶ احسان احسانی
خب معلومه وظیفه داریم اما...
اما به این شرط که حتی 1درصد هم احتمال ندی نتیجه عکس و بازخورد معکوس بده
این از اصول امر به معروف و نهی از منکره
دوما چرا فقط نهی از منکر رو تذکر به دختران مطرح کردید!
حرفی از امر به معروف هم نشده در ضمن
پاسخ:
خب شما راهنماییم کنید...


۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۱:۰۶ دانشجوی انقلابی

سلام

به نظر من حتما باید تذکر داده بشه . چون واقعا هر کس امام حسین (ع)و آرمان های ایشون رو بشناسه و ایمان داشته باشه که برای احیای دین عزیز اسلام و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام  کردند نباید درمقابل این مسائل  بی تفاوت  باشه .

نباید فراموش کنیم که امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات دینمون هست. و برای انجام واجبات دینمون باید بی خیال نباشیم.   

اما متاسفانه امروزه در جامعه ی ما این موضوع داره فراموش میشه...

پاسخ:
بسیار ممنون از این نظر مفید
یا علی
علاقه ای به فعالیت در این زمینه ندارم
پاسخ:
باشه...
این سوال من هم هست
پاسخ:
خیلی خوبه
پس دعا کنید جوابش پیدا بشه...
سلام بر شما دوست عزیز
تمام مراجع بزرگوار فرموده اند: "اگر در تکرار تذکّر، احتمال اثر می‏دهد، باید تکرار کند"
این واجب الهی، علاوه بر اینکه شرایطی داره مراتبی هم داره:

امر به معروف و نهی از منکر؛ در همه ادیان مطرح بوده و وجوب اون مختصّ مسلمونا نیست. این حکم در میون بنی اسرائیل هم بوده! خداوند در قرآن میگه «اهل کتاب همه یکسان نیستند؛ بلکه پاره‏ ای از آنان به انجام این فریضه می‏پردازند و از نیکان به شمار می‏روند»
لقمان اجرای این فریضه رو به فرزندش سفارش می‏کنه -
 خداوند به حضرت موسی و هارون دستور می‏ده که با زبان نرم، فرعون را نصیحت کنند (اونم فرعونی که خودشو خدای مردم میدونس!)
امر به معروف و نهی از منکر، هم شرایط داره و هم مراتب که باید هر دوی اون مدّ نظر قرار بگیره:
شرایط:
الف)  آمر و ناهی باید معروف و منکر را بشناسد . ب) احتمال دهد امر و نهی او تأثیر دارد .ج) امر و نهی مفسده‏ای ضرر جانی، مالی مهم و آبرویی نداشته باشد .د) تارک معروف و عامل منکر، بر ادامه شیوه خود اصرار داشته باشد .
* مراتب:
الف) انکار قلبی ب) انکار زبانی ج) اقدام قلبی
..
دوست عزیز توو هر جامعه ای خوب و بد هستند.. لکِن مهم اینه که هر نفری (چه مرد چه زن) تکلیف و وظیفه ای که روو دوششه رو خودش خوب انجام بده. خداوند از طرفی این مهم رو بهمون واجب کرده و از سویی دیگه در آیه ای فرموده "و اوفوا بالعهد انّ العهد کان مسئولا" یعنی به عهدتون وفا کنید که از عهد و پیمان سوال میشه..
ما نباید چوب اشتباه اونا رو بخوریم و اساسا باید یه فرقی با اونا داشته باشیم. همیشه دو جبهه حقّ و باطل در برابر همدیگه ان و پر واضحه اونایی که اینکارا رو میکنن قطعا جزو گروه حقیقت نخواهند بود.
پاسخ:
سلام.

ممنون
خیلی نکته های خوبی رو گفتید
سپاسگزارم

التماس دعا
۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۱:۲۹ احسان احسانی
من که کوچکتر از اونیم که راهنمایی کنم ولی خب وقتی امر به معروف و نهی از منکر می کنم که اولا خودم به قولی رطبی نخورده باشم.
بعدم میبینم تاثیر داره یا نه حتی اگه طرف یه مرد سیبیل کلفت باشه بدون ترس و واهمه اگه حس کنم تاثیر داره یا میگم یا با عمل نشون میدم
پاسخ:
سلام.

ممنون
زیبا گفتید
یا زهرا
سلام. به نظرم و با مطالعات و تجربیاتی که داشتم، خود امر به معروف و نهی از منکر نیاز به دیدن آموزشهایی داره که خوب اجرا بشه... متاسفانه بسیاری از دوستانی که میبینم بد امر به معروف میکنند...
امام خامنه ای هم فرمودند که همین بی حجاب ها هم حتی دلشون با این جبهه هست و باید با خود سازی به سمت آنها رفت
نحوه حرف زدن و عمل کردن ما در مقابل منکرات بسیار در جلوگیری یا ترویج موثره

مثال: یکی از دوستانم همسری داره که از بی حجابی و کم اعتقادی رسیده به شرایطی ایده ال و ارمانی و شده یه مومن حقیقی... فقط هنوز در مورد حجاب خانوادش نمیذارن محجبه صد در صد بشه و ایراد میگیرند... در یکی از شهرهای مذهبی به شدت و بدون اینکه با دوستم صحبتی بشه به این خانم تذکر میدهند و توهین می کنند... حالا حساب کنید این خانم چه فکری در مورد دین باید بکنه... خوبه که ایشونن مطالعه میکنه وگرنه زده میشد
پاسخ:
سلام
بله خب درست میگید

ممنون

یا علی مدد
۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۱:۳۲ کامران میرمحمدی

دوست عزیز و محترم

سلام

سوالتون خیلی عمیقه در چند کلمه براش نمیتونم جوابی بدم

فقط این رو میتونم بگم که امر به معروف و نهی از منکر واجبه ولی برای کسی که اون رو شناخته باشه و به این که کاری که میکنه درسته یا نه اشراف کامل داشته باشه ، در ضمن توان انجام اون رو هم داشته باشه و بتونه طرف را متقاعد به انجام اون کار بکنه ....

من با شکلی که در ذهن شماست مخالفم چون تجربه ثابت کرده نتیجه عکس میده ، من با فرهنگ سازی موافق ترم

پاسخ:
سلام.
مگه من چی تو فکرمه؟
من که حرفی از ذهنم نزدم

به هر حال ممنون

التماس دعا
۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۱:۳۲ سنا ♥عاشق مهدی فاطمه♥
سلام بله بایدتذکربدیم ولی نه درعموم مردم وپیش افراد.وازراه امربه معروف واردبشیم مستقیم نگیم طوری باشه که حرفامون تاثیرگذارباشه وهمیشگی.من خودم توخیابون خانمی دیدم که به یه دختربین اون همه آدم گفت موهاتوبندازتوخجالت بکش این راه امربه معروف نیست
پاسخ:
سلام.
درسته

ممنون
۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۱:۳۷ خادم الشهداء
بسم الله الرحمن الرحیم
پای منبر یه بزرگواری بودم در بحث امر به معروف ایشون میگفتن : اگر کار امر معروف مربوط به خانم ها رو به دست خود خانوم ها بسپارند خودشون میتونن به بهترین نحو کار رو پیش ببرن .

پیامبر اکرم  میفرمایند :


مَن أمَرَ بِمَعروفٍ فَلیَکُن أمرُهُ بِذلِکَ بِمَعروفٍ.

کسی که امر به معروف می کند باید این کار را به روش خوبی انجام دهد.   کنزالعمل ج552

پاسخ:
سلام.
بسیار ممنون

یا زهرا
سلام.
والا من خودم متاسفانه عادت به امر و نهی در حالت عادی ندارم چه برسه به امر به معروف و نهی از منکر .واجب بودنش هم روشنه چرا؟چون مردم ما که از سپاه ابن زیاد که بدتر نیستن ، و ما هم که مدعی راه امام حسین(ع)هستیم پس واجب است با اقتدا به ائمه(ع) اینکار رو انجام بدهیم اما تا حالا اون چیزی که درک کردم اینه که شخصا امر زبانی رو موثر و جالب نمی دونم آخه زبونی که خودش گنها می کنه که نمی تونه مجری نهی و امر باشه پس یا باید خودمون رو درست کنیم تا حرفمون اثر کنه و یا عملا انجام بدیم که البته خودم اینطور رفتار میکنم مثلا اگر جایی مثل پارک که موقع نماز کسی نماز نمی خونه با دوستان نماز جماعتی برپا کنیم و دعا و ...و اونجایی که همه بی حجابن حجاب داشته باشم و مثل این فکر کنم بهتر باشه .اگه کسی بتونه با زبان پاک هم تذکر بده که بهتر.راستی داداش اگه میشه منو لینک کن التماس دعا
پاسخ:
سلام.

ممنون از این نظر زیبا

التماس دعا
لینک شدی
یا زهرا
۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۱:۳۹ آلــــــو نــــــک . . .
بعله

100% وظیفمونه . . . 

ایشالا بتونیم عامل باشیم . . . 
پاسخ:
انشا الله

یا علی مدد
۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۱:۴۰ ابراهیم ایلخانی
سلام
به نظر من باید با دید تاثیر گذار به مسئله نگاه کرد!! اول از همه از خانواده شروع میشه ...اگه خانواده ها در بطن خونه فرزندان رو با امر به معروف و تربیت صحیح جلو این بد حجابی ها رو بگیرند کمتر این مسائل پیش میاد...

به نظرم راه حل این کار فقط پدر و مادر هست!!!
پاسخ:
سلام.
سپاسگزارم.

التماس دعا

با سلام:

در صورتی که احتمال تاثیر داده بشود باید فقط در حد اینکه این کار شما حرام است باید تذکر داد (بدون اینکه به تشخصیت طرف توهین شود) و دیگر نباید بحث و جدل کرد. بعضی فکر می کنند وقتی تذکر می دهند حتما طرف باید عمل کنه. خیر شما وظیفه تان فقط گفتن است. دیگه باید اجازه داد که او خودش بره و روی حرف شما فکر کنه. بنده فکر می کنم که بد حجاب ها رو باید یکی یکی روشون کار کرد. باید روشون وقت گذاشت و کار فرهنگی کرد. اگه در سال یک نفر رو بشه چادری کرد کافی است. و الا معمولا تذکرات خیابانی تاثیر چندانی نداره. (البته نه اینکه حالا اقایون احساس مسئولیتشون گل کنه و بخواند با یه دختر بد حجاب دوست بشند که کار فرهنگی انجام بدهند ها!!! منظورم اینه که وظیفه خانمها است) یک تجربه ای هم که بنده دارم اینه که بجای تذکر دادن به بد حجابها بیشتر باید با حجابها را تشویق کنیم که در راهی که انتخاب کرده اند سست نشود. به خصوص دختر بچه های چادری را هر جا دیدیم چه کلامی و چه با دادن یه هدیه کوچولو و یا حتی یه پول نو به عنوان جایزه تشویق کرد. بنده هر وقت توفیق این کار رو داشته ام متوجه میشم که چقدر ذوق می کنند. 

پاسخ:
سلام.
بسیار عالی گفتید
مطالب کاربردی و خوبی یود

التماس دعا
۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۱:۵۹ کانون فرهنگی هنری قاسم بن الحسن(علیه السلام)
سلام برادر
امر به معروف و نهی از منکر را اول باید به درستی شناخت و بعد اقدام کرد طبق همون مراتبی که دارد، قلبی، زبانی، عملی
متاسفانه ما بیشتر امر به واجب و نهی از حرام می کنیم نه ابه معروف و نهی از منکر. اگر معروف و منکر به درستی و البته با کار گروهی شناسانده شوند به مراتب اثرگذارترند.
پاسخ:
سلام.

ممنون و متشکر

التماس دعا
۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۲:۰۵ شهید سید ابوالقاسم موسوی دامغانی
به نام خدا
سلام
امر به معروف و نهی از منکر، یک واجب (بایدی) نیست، یک واجب (هنری) است.
این واجب، تنها بر کسانی واجب است که هنر انجام چنین کاری را دارند.
افرادی که جاذبه دارند. افرادی که دلها را جذب میکنن.
اگر کسی اینکاره نیست، اصلا و ابدا نباید حتی فکر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه رو به ذهنش راه بده.
از طرفی، برای جا انداختن هر فرهنگ صحیح و نابود کردن هر معذلی، باید برنامه ریزی بلند مدت بشه.
به نظر بنده در کشور ما، افرادی وجود دارند که به عمد از اجرای صحیح این واجب جلوگیری میکنند بنابراین هیچ برنامه ریزی‌ای به نتیجه نمیرسه.
مدرکی برای مدعای خودم ندارم اما به عنوان یک طلبه و به عنوان کسی که دغدغه این کار را دارم، با تمام وجودم حس میکنم که به عمد در فرهنگسازی کارشکنی میشه.
فقط امان از دل آقا که فریاد میزنه اما البته آنچه به جایی نرسد فریاد است!!!
و امان از دست مزدوران دشمن که در کالبد نظام نفوذ کردند.
سخن کوتاه
یاحق - یا علی
پاسخ:
سلام.

عالی بود

ممنون
یا زهرا
۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۲:۰۶ محمد عباسی فرد
سلام و درود
ممنون بابت طرح این مسائل خوب
-----------
به نظر من دیگه زمونه خیلی فرق کرده ، خیلی چیزا جا به جا ، خیلی حرمت ها شکسته شده و خیلی از این خیلی ها .....
حالا این وسط اگه بخواد با یه امر به معروف و نهی از منکر این خیلی ها کم بشه ، من که فکر می کنم نمیشه
چرا
چون اعتقادات ، افکار و منطق آدما فرق کرده ، بسته شده رو اینکه کسی حق نداره به من بگه چی کار کنم چی کار نکنم ، زندگی خودمه ، دوست دارم اینجوری عمل کنم ، هر کی رو تو قبر خودش می خوابونن و از این حرف های غیر منطقی و ...... که واقعا چه جوابی داره این حرف ها ، من چجوری همچین آدمی رو با این طرز فکر از منکر نهی کنم و به معروف امر ، که آخرش گیس و گیس کشی بشه و فحش به خاندان و درگیری و فحش به مقدسات و آخرش چی ، نتیجه اش اینکه من تصمیم میگیرم دیگه این کار رو نکنم و اون طرف هم بدتر از قبلش میشه
کسی که خودش رو به گمراهی میزنه مثال همونیه که خودش رو به خواب زده
حالا تو بیا هی باهاش منطقی حرف بزن ، ببین نتیجه اش چی میشه ....
هر روز که میگذره ذات آدما داره کدر تر میشه و فقط ظاهری شیک دارن
همینجوریش بسیجی ها و آدمای خوب شهر دارن مسخره میشن ، چه برسه به اینکه بیان تو گود و تذکر بدن
البته یه طرفه به قاضی نمیرم ، خیلی از این واکنش ها ، نتیجه رفتار های متعصبانه و کور کورانه همین بسیجی و آدمای خوب هم هست
--------
من یه سوال دارم
میرید یه نفرو نهی از منکر و امر به معروف می کنید ، تهش بهت میگه ، اولا به شما ربطی نداره ، دوماهرکی تو قبر خودش می خوابونن و دوست دارم اینجوری عمل کنم ... جواب شما به این آدم چیه ، نهی از منکر و امر به معروف کردنتون رو ول میکنید میگید مشغول باشید من دیگه با شما کاری ندارم یا اظهار تاسف میکنید و میرید و یا چی ... ، از دوستان کسی این سوال منو جواب بده ممنون میشم که منم اگه تو این موقعیت بودم جواب شما رو بدم
--------
پر حرفیه منو ببخشید ، دلم پره ، خیلی هم پره ، از اینکه میرم و میبینم و نمیتونم کاری کنم و گاهی هم که میرم تو میدون بی نتیجه بر میگردم
--------
اگه میخواید امر به معروف و نهی از منکر کنید ، اول از همه مطمئن باشید که از پسش بر میاید و میتونید دست پر برگدید و یک نفر رو به راه بیارید ، و اگرنه نکنید !! چون نتیجه اش عکس میشه و بدتر
حالا چرا جامعه امروز ما این شده ، یه بحث دیگه اس و تقریبا کم و بیش میدونیم چرا و به چه علت
روز همگی بخیر
پاسخ:
سلام.
پر محتوا و خواندنی و اثر گزار و زیبا و جالب نوشتید.
خیلی ممنونم
التماس دعای فراوان دارم

یا زهرا مددی
با سلام و عرض ادب مطلب شما در خانه مجازی وبلاگ نویسان استان بوشهر درج گردید. لطفا ما را از بروز شدن وبلاگتان مطلع سازید.
http://webyan.ir/1393/02/02/%D8%A7%D9%85%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%88%D9%81
پاسخ:
التماس دعا
سلام 
من هم اول فکر میکردم به زبون باید تذکر داد !اما بعد از کمی صحبت ومشورت دررابطه با جامعه امروزی و طبق کلام قرآن  که میفرماید اعمالتان را درست کنید ویعد به مردم تذکر دهید  ،اگر اشتباه نکرده باشم منظورش همین بود،وبا افرادی هم که در اطرافم دیدم ،متوجه شدم اونا به خوبی خودشون اطلاع دارن چیکار میکنن،منتها در گوشاشونو گرفتن ،به همچین آدمایی که میدونن و انجام نمیدن نمیشه چیزی گفت!
و اینها مادران وپدرانی میشن که فرزندشونو درست تربیت نمیکنن وکودک پاک به جوان ناپاک تبدیل میشه!!وقتی هم میفهمه اگر البته عاقل باشه ،دیگه پیرشده و عمرشو تباه کرده!!
اولین نکته اینکه من اعمالم با رفتارم مقایرت نداشته باشه،و آقای آخوند ویا مدعی اسلام مواظب رفتارش باشه،درسته نماز انسانو پاک میکنه !اما بهتره از ته دل وبرای خدا نماز خونده بشه ونام مسلمان واقعی را داشته باشه نه اینکه تسبیح بندازه تو دستشو الکی بگه من فلانم!!
دوم بازهم من بارفتارم بهشون نشون میدم راهش اینه !
سوم:تربیت در مدارس باید درست انجام بشه تا فرد بتونه با دینش آشنا بشه!ودرصورتی که در خانواده این تربیت صورت نگرفته اون بچه بتونه خوبو از بد تشخیص بده!
نه اینکه امروزه بچه ها میرن مدرسه از ماهواره حرف میزنن وباهم رقابت میکنن!
همینطور که تبلیغات برای بی دینی زیاده باید برای دینداری هم زیاد باشه !
خلاصه اینکه:راهش رفتار اشخصاص،تربیت و تبلیغه!تذکر اگر بایادگیری همراه باشه و جنبه یادگیری داشته باشه تا تذکر بهتر هضم میشه!
ببخشید سرتونو درد آوردم.
تشکر از موضوع خوبتون 
التماس دعا

پاسخ:
سلام.
ممنون از این سخنان زیبا

التماس دعای فراوان

یا زهرا
سلام...
سوالی رو پرسیدید که شاید خیلیا میخواستن جوابشو بدونن...
«کنتم خیر امه أخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر» آیه 110آل عمران/خدا توی این آیه مسلمونارو بهترین امت در میان امتها معرفی میکنه. مسلمه که ملاک نزدیک و دوری به خدا مسأله تقواهستش خداوند توی قرآن فرمودن (ان أکرمکم عندالله اتقیکم) ملاک نزدیکی به خدا تقواست یعنی نگهداری و مواظبت نفس از وقوع در حرام و حدود الهی. این آیه با مساله تقوا در ارتباطه نزدیکه ولـــــی با تقوای اجتماعی نه تقوای فردی!!!!!به عبارتی ملاک اینکه جامعه دارای تقوا باشه اینه که در جامعه امر به معروف و نهی از منکر صورت بگیره. جامعه اسلامی با بقیه جوامع خیی فرق داره...
خداتو آیه ۹۷ سوره مائده میگن که (فلولا کان من القرون من قبلکم اولو بقیه ینهون عن الفساد)توی این آیه خدا سرزنش میکنه امتهای گذشته رو که چرا از فساد جلوگیری نمیکردن. آیه 110 سوره آل عمران ثابت می کند که امتهای قبلی اهل امر به معروف و نهی از منکر نبودن..
امر به معروف از جایگاه بزرگی در اسلام برخورداره و نباید سرسری ازش رد شد... امر به معروف ملاک برتری جامعه اسلامی نسبت به بقیه جوامع هستش و از اونجا که خدا ملاک برتری روتقوا میدونه، پس باید با تقوای اجتماعی مرتبط باشه. یعنی وقتی که توی جامعه اسلامی امر به معروف اجرابشه و مردم به این فریضه اقدام کنن، تقوای جامعه حفظ میشه و اگر ترکش کنن، جامعه دچار بی تقوایی و فساد میشه.....ای کسایی که میخوایید جوونارو ارشاد کنید لطفا مثل بسیج دانشگاه ما مردمو از اسلام بیزار نکنید  تذکر شدید راهش نیست...انشالله از این پس اصلن به امر به معروف و نهی از منکر نیازی نباشه...
پاسخ:
سلام.
ممنون
توضیحات خوبی بود

یا علی مدد

التماس دعا
۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۲:۳۳ پلڪــــ شیشـہ اے
ما موظف هستیم وظیفه مون رو انجام بدیم! 
اگر همه این طور احساس کنند که بر حسب وظیفه باید تذکر بدهند بدون اینکه به نتیجه فکر کنند(البته با زبان و گفتار نرم) اون وقت شخص دیگه احساس امنیت برای انجام اون گناه نمیکنه و جلوی خیلی از قبح شکنی ها گرفته میشه!
شما فرض کنید ی خانمی که اوضاعش داغونه بره خیابون ده بیس نفر در طول یک روز بهش تذکر بدهند کم کم میفهمه که جامعه اون رو با این شمایل نمیپذیره !!
بعدم مطمئن باشیم که اگر یه جای ی کاری برای خدا انجام دادیم حتمن اثر میکنه!
در این موارد مطمئن باشیم که فرد بعدا حتمن ذهنش درگیر میشه به حرفی که بهش زده شده! 
پاسخ:
سلام.

ممنون
راه خوبیه

التماس دعا
۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۲:۳۵ سید جلال میرعسگری
سلام.فراموش نکنیم که مشکلات اصلی فرهنگی ما حجاب ظاهری نیست.حجاب ظاهر قضیه ست.باید سراغ ریشه های فرهنگی غلط رفت و اون ها رو اصلاح کرد.باور کنید اگه همه ی خانم ها توی خیابون چادر به سرشون کنند باز هم فرهنگ ما دچار مشکله.خواهش میکنم دیدمون رو عمیق تر کنیم.برنامه ریزی و فکر وسیع میخوادالبته این ها به معنای این نیست که اگه موردی اتفاق افتاد که شرایطش فراهم بود و میتونستیم تذکر بدیم این کار رو نکنیم.بهترین تذکر هم عملیه.یاعلی
پاسخ:
سلام.

ممنون
خوب گفتید

یا زهرا
سلام چون پرسیدی وظیفه ی ما چیه به وظایف دیگران و مسئولین کاری ندارم

شرایط واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر مشخص

اگه احتمال اثر میدیم باید بگیم

و البته باید جوری باشیم که خودمون عامل باشیم ها


یه نکته ی مهم هم هست
اونم سبک گفتنه

خدا به موسی میگه رفتی سراغ فرعون باهاش نرم حرف بزن دیگه این دختر بنده ی خوب و ضعیف خدا که دیگه جای خود داره

و نکته دیگه تو جمع نگفتن و ضایع نکردن شخصه

و نکته ی بعد اینه که تا میتونیم باید متدین تو دل برو باشیم تا اون مرام ما رو انتخاب کنه

یک کلام

بله باید بگیم

ولی بعد از احراز شرایطش
پاسخ:
سلام.

ممنون از راهنماییتون

یا علی مدد
درود
من تذکر رو قبول دارم حرف شما رو هم قبول دارم ولی.....
ایا اینم قبول میکنید که خیلی از اون تذکر دهنده ها اونقد بد رفتار میکنن که ملت رو از خودشو متنفر میکنن البته بعضی هاشون اصلا نمیدونن امر به معروف چیه؟ نهی از منکر چیه؟ گیر دادن با امر به معروف فرق داره...نداره؟
بنظر شما ایا این کارو با مهربانی و زبان خوش انجام بدن بهتر نیس!! متاسفانه رفتار زننده ای که من از اکثر تذکر دهنده ها دیدم خیلی بدتر رفتار تذکر گیرندگان هست.
با احترام به نظر شما من یکم فکر و نظر و اعتقادم با شماها فرق داره.(که ادعایی هم ندارم ولی سعی میکنم درستکار باشم و انسان!!)منم شاید با بعضی از رفتارهای دوستانم موافق نباشم ولی ایا این دلیل مثلا ترک دوستی با اونهاست؟تازه گیا دیدم توی دانشگاه که میگن خانمها نباید مانتو روشن بپوشن این چه دیدگاهیه اخه؟یعنی چی؟(البته من مخالف درست لباس پوشیدن در یه مرکز فرهنگی نیستم و صد البته بعضی ها خ بدلباسن!!)ولی نوع برخورد قهریه در این مورد رو اصلا قبول ندارم اگه ما مسلمانیم اگه میگیم اسلام دین مهربانی و رفعت هستش یکم فقط یکم درست رفتار کنیم همه رو میگم نع یه گروه خاص رو.هر کس باید از خودش شروع کنه. حالا اگه شخصی که ظاهری بد داره و به قول شما رابطه ای فراتر از حد معمول هم داره شاید در نزد خدا عزیزتر باشه شاید بخدا نزدیک تر باشه شاید از ما مسلمون تر باشه نمیشه؟ میشه من دیدم که میگم بنظرم نباید در مورد دیگران اینطور قضاوت کنیم اسلام ما اسلام مهربانی و زیباییست یه کم عمیق تر بنگریم همه رو باهم مقایسه نکنیم.بعضی وقتا عمل صحیح خودمون بهترین تذکر غیر مستقیم به دیگرانه .من دسته بندی بچه های مذهبی و غیر مذهبی رو اصلا نمیپسندم بحرحال هر کس توی دلش یه نقطه ی سفیدی داره که شاید همین راهگشای خیلی ها باشه که بوده! پس یکم درست ببینیم. بعضی ها فقط یه ساعت به مرگشون مونده خدا رو میشناسن بعضی هادر لحظات اخر میفهمن کجان از این بعضی ها خ زیاده تو جامعه
. در پایان امیدوارم همه ی ما راه صحیح رو پیدا کنیم..  :)
پاسخ:
سلام.

صحبتاتون یه مقداری با فکر من جور در نیومد بعضی جاهاش

درسته دل باید پاک باشه ولی:از کوزه همان برون تراود که در اوست

ممنون که مشارکت کردید

خیلی خوشحال شدم


التماس دعا

یا زهرا
۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۲:۵۷ فانوس جزیره ...
سلام علیکم
سید شهیدان اهل قلم مرتضی آوینی میگه :
یاران پای در راه نهیم که این راه رفتنی است و نه گفتنی ...

حالا کار ما ها است که فقط میگیم باید عمل کنیم و دست به کار بشیم و جنبش و تیمی و فردی این کار رو دنبال کنیم ...
عاقبتتون بخیر
پاسخ:
سلام.

بسیار زیبا بود

التماس دعا
سلام رفیق خب خودت چی فکر میکنی راجع به این مبحث !!

پاسخ:
سلام.

من دارم از این بحث ها جوابمو میگیرم داداش
میدونی رفیق واقعیت  اینجاست که ما تا میایم دهن وا کنیم اینجور مواقع تذکر بدیم همه جلومون جبهه میگیرن جالب اینجاست که اونایی هم که با من موافقن اینجور مواقع سکوت میکنن نمیان واسه دفاع.اینه که درد میشه و منو تو جراتمونو پنهون میکنیم
پاسخ:
بله متاسفانه

ممنون از این نظر زیبا

یا علی مدد
سلام
بدون شک امر به معروف و نهی از منکر واجبه...
اما فکر کنم با توجه به شرایط امر به معروف که گفته شده،
این فرصت برای ما پیش نیاد که بتونیم انجامش بدیم...
یا حداقل باید خیلی از شرایط موجود و در نظر بگیریم ...
ممکنه شخص مقابل از ما بزرگتر باشه که مطمئنأ بدون نتیجه میمونه...
ممکنه ما قدرت گفتن بعضی جمله های لازم رو نداشته باشیم و خیلی چیزای دیگه.
تو این زمینه ها باید متخصصین این کار عمل کنن به نظرم.
پاسخ:
ممنون

التماس دعا
سلام
فقط میتونم بگم خیلی از دوستان پاسخی رو که بنده میخواستم تقدیم کنم تقدیم حضورتون کردند.
دقیقا اینجوریه که : تذکر لسانی و دوستانه دادن و سپس رد شدن و رفتن.
اگر چنین چیزی باب و فرهنگ عمومی بشه شک نکنید که اون کسی که در حال انجام منکره : از لحاظ روحی کم میاره و با 50 تذکر لسانی که در طول روز بهش داده میشه دیگه حاضر نیست ادامه بده.
شک نکنید روشی که حضرت اقا فرمودند درسته و جواب میده.
پاسخ:
سلام.

به نظرم منم بسیار عالیه

یا علی مدد
سلام. تو خیابونو نمیدونم ولی تو دانشگاه من سعی کردم با اون نوع دخترا که یه وقتی تو یه کلاس باهم افتادیم، دوست بشم و یه وقت مناسب ک بحث میشه با توجه ب اطلاعاتی ک قبلا مطالعه کردم باهاشون بصورت منطقی و گاهی احساسی صحبت کنم. جواب هم داده گاهن. حد اقل اقلش ب فکر فرو رفته و بعد چند ماه نتیجشو دیدم. یعنی این کار یه روزه و یه تذکر نیست. باید اول اعتمادشو بخودمون جلب کنیم. 
پاسخ:
سلام.

کاملا درسته

سپاسگزارم

یا علی مدد
۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۴:۳۶ روح الله کمالی
سلام
در روال معمول بهتر است از شیوه های فرهنگی استفاده کنیم
و جایی که جان  و آبروی انسانی در خطر باشد جیی برای درنگ باقی نمی ماند.

پاسخ:
ممنون از راهنماییتون

یا زهرا
البته که واجب هست!
اصلا مصداق امر به معروف و نهی از منکر است!
ولی توصیه میکنم کتاب "واجب فراموش شده" که مجموعه سخنان رهبری در این باره است را بخونید!
به تمام سوالاتون جواب خواهد داد.
پاسخ:
سلام.

ممنون از معرفی این کتاب

التماس دعا
به نظر من این وظیفه زمانی از ما ساقط می شود که بیم صدمه و اسیب از طرف مقابل احساس شود . در غیر اینصورت و با در نظر گرفتن شرایط امر به معروف و نهی از منکر این وظیفه را نباید بدست فراموشی بسپاریم .ممنون از بحث خوبتان 
پاسخ:
سلام.

ممنون

التماس دعا
۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۵:۳۴ حسین گل افشان
سلام واقعا وبلاگ جالبی دارید به ماهم سر بزنید

                                          www.khandeni.blog.ir
پاسخ:
سلام.

ممنون

چشم
سلام
امام خامنه ای :

بارها گفتیم، نهی از منکر زبانی جایز و واجب و وظیفه همه است

ودر هیچ شرایطی هم ساقط نمی شود.

بعضی گفته اند که باید احتمال تاثیر وجود داشته باشد.

من میگویم احتمال تاثیر همه جا قطعی است.


 ..........
کتاب واجب فراموش شده رو دانلود کنید بخونید.
پاسخ:
سلام.

ممنون
چشم

یا زهرا
۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۵:۵۴ محمد جواد آهنگردارابی
سلام
موضوع جالبی رو مطرح کردین
امر به معروف و نهی از منکر واجب دینی ماست
امری که اسلام خیلی بر روی ان تاکید کرده است
نباید بگیم به من چه / به ما چه / این غلط است
اگر می بینید در جامعه ی اسلامی ما بعضی از جوانان ما روی به دوستی با جنس مخالف میارن اشتباه از امثال ماست چون ما گفتیم به ما چه ربطی داره
برید بخونید بیانات مقام معظم رهبری رو اکثرا در مورد فرهنگه مخصوصا از دوم خرداد به این ور همش تاکید حضرت آقا بر فرهنگ سازی درسته
اگه فرهنگ سازی مون درست بود الان علی کنار خانوادش بود
یاعلی/بروزم
پاسخ:
سلام.

ممنون
حرفاتون صحیحه کاملا قبول دارم

ولی واسه من پیش اومد که بهم گفته شد:به تو ربطی نداره

التماس دعا
وظیفه داریم بگیم اما من خودم به شخصه ترجیح میدم چیزی نگم....
پاسخ:
چرا؟؟؟
بسم الله الرحمن الرحیم.
مگر می شود چراغی روشن باشد و اطرافش را روشن نکند؟!
اگر اطرافمان تاریک است به خاطر این است که خودمان تاریکیم.

یک حالتی هم هست. عده ای اصرار دارند پشت دیوار باشند و نور نگیرند. عرضم در رابطه با آنها نیست. عرضم کسانیست که این سوی دیوارند.


یاحق
پاسخ:
سلام.
بسیار زیبا گفتید

ممنون

التماس دعا

یا زهرا
پاسخ:
التماس دعا
سلام،به نظر من کسی که در واقع گوش شنوا برای امر معروف شنیدن داشته باشه،اصلا نیازی به امر معروف نداره چون صورتش مناسبه.و اونی که واقعا نامناسبه هیچوقت فکر نمیکنه که میخوای به خاطر خودش  چیزی بهش بگی هرچند واقعا قصد کمک به اون فرد باشه.جواب اینه که من به کمک تو احتیاج ندارم و خود آدم رو خرد میکنند.در واقع امر به معروف و نهی از منکر برای کسیه که نمیدونه خوب چیه بد چیه و وقتی براش توضیح بدی میشه امر به معروف و نهی از منکر.ولی وقتی کسی میدونه که مثلا لباسی که پوشیده باعث اذیت و متلک به سوی خودش میشه ولی باز هم همون لباس رو بپوشه دیگه نباید برای خودمون و اون ناراحتی ایجاد کنیم.
ممنون از وبلاگ خوبتون :)
پاسخ:
سلام.

ممنون که سر زدید و نظر دادید

جالب بود حرفاتون
جای بسی تامل داره
بر ما واجب که امر به معروف کنیم
حال که ما امر به معروف کردیم می خوان عمل کنند یا می خوان عمل نکنند
کل ماجر این که تو آخرت دیگه بهونه ای نیارن که ما نمی دونستیم
پاسخ:
سلام.
بسیار صحیح

التماس دعا

یا علی مدد
با عرض سلام
و ضمن تشکر از حضورتان در دولت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

واقعاً دغدغه ای که بیان فرمودید می شود گفت که دغدغه هر مسلمانی باید باشد و یقیناً این عمل که به بیان حضرت آقا مدظله العالی واجب فراموش شده تعبیر شده در فکر و اذهان همه ی مسلمانان هست و فقط میزان و شدت ابراز آن متفاوت است
اما این فریضه دینی که از نماز شب هم واجب است باید در تمام جامعه عملی شود.
اکثریت نظرات را خواندم و می شود گفت اغلب بینندگان وب ارزشی حضرتعالی مطالب به واقع کامل و جامعی رو بیان کردند و حرفی برای گفتن نیست.
اما باید فراموش نکرد شرایط امر به معروف رو
شهید خلیلی نیت و عمل خود رو بر محور رضایت خدا و ولی او قرار داده بود
اما برخی هدفشان از امر به معروف و نهی از منکر چیز دیگریست که به کلّ برعکس جواب میدهد و امر به منکر می شود و نهی از معروف.

ان شاالله در این راه مستدام باشیم.
التماس دعا
پاسخ:
سلام.

ممنون که نظر دادید

یا علی مدد

بله که وظیفه است.البته طوری که به خود ما آسیب وارد نشه.

ما به شیوه قانون مند وظیفه مون رو انجام میدیم.ایشون عمل کنن و نکنن خودشون مسوولن..

یازهرا.

پاسخ:
سلام.

ممنون از تشریف فرماییتون

یا علی مدد

سلام

معلومه که باید بهشون تذکر بدهیم

اگه میخواین ب واجباتتون عمل کنین ک باید تذکر بدین اگه میخواین به حساب شان اجتماعیتوت حفظ شه که........

پاسخ:
که چی؟؟؟

ممنون که سر زدید...
۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۹:۴۷ م. انصاری (خـــیبـری ها)
سلام علیکم
مطمئنا وظیفه داریم تذکر بدیم البته با رعایت تمام شروط امر به معروف و نهی از منکر
البته یا این جملات شما موافق نیستم:

""دخترا که خیلیاشون با وضعیته بسیار نا مناسب و شرم آور تو جامعه میگردن...

خیلی از پسرا هم وضعیت ظاهریشون اصلا به یه بچه مسلمون نمیخوره..."""

خیلی از دخترهای ما محجبه و مومن هستن و خیلی از پسرهامون هم همین طور
شاید بی حجابی و بی بندوباری یه عده ""خیلی"" به چشم بیاد

پاسخ:
شاید درست بگید شما
شاید دختر پسرای خوب بیشتر تو خونه هستن و زیاد تو دید نیستن

ولی من ظاهر جامعه رو گفتم


ممنون از نظر زیباتون

یا زهرا
سلام بر شما.
[خیلی مختصر می گم چون نزدیک اذانه!!]
بعضی ها می گویند امر به معروف و نهی از منکر، وقتی باید انجام بشه که احتمال اثرگذاری بدهیم... اما این درست نیست!
چراکه این مسئله وقتی که اثرگذاری را احتمال بدهیم بر ما واجب میشود!! یعنی اگر کوتاهی کنیم، گناه کردیم!!...(این جوری یکم اهمیت مسئله روشن میشه... این موضوع هم مثل نماز باید وجوبش برامون به باور تبدیل بشه...)
پس وظیفه ی ما امر به معروف و نهی از منکر است...
+پیشنهاد میکنم کتاب "واجب فراموش شده" از حضرت آقا رو مطالعه کنیم.
++ موضوع مورد نیازی است... إنشاءالله ما هم بزودی در منیبــــــــ به آن خواهیم پرداخت.
یا حق.
پاسخ:
سلام

بسیار ممنون از نظرتون

التماس دعا

یا زهرا
سلام وخسته نباشید
سوال سختیه وبا توجه به اوضاع جامعه مون چگونگی عمل کردن به این
وظیفه یکم پیچیده شده.بی رو در واسی بگم من در مورد نهی از منکر باکسایی که نمیشنامسون کاری ندارم.حداقل لازمه در حد زمانی که باهاشون سپری میکنم در همون حد بشناسمشون.مگر اینکه منکرشون در حد زننده ای باشه که در این موردحتما اعتراضمو نشون میدم.
در مورد امر به معروف هم سعی میکنم تا جایی که خودم بهش عمل کنم سفارش بکنم.بالاتر از اون حد،حرفی برای گفتن،برام نمیمونه.
وقتی فرصت سبک سنگین کردن طرف مقابلو پیداکردم وخواستم از کار یا رفتار نادرستش آگاهش کنم،در کنارش سعی میکنم امر به معروف هم داشته باشم.اول ارزشهایی رو که در طرف مقابلم میبینم تحسین میکنم،وبا یادآوری نقاط مثبتی که از خودش بروز میده سعی میکنم حسن نیتم رو بهش نشون بدم و بعد راهنماییش کنم.بنظر من هر کس یک شخصیت ویژه داره که باید شناختش.در صورتی که این شناخت حاصل بشه وظیفه ی ما هم نسبتا درست وبا اصولش صورت میگیره.ومهم نیست نتیجه بده یانده.
همونطور که رهبرمون امام خمینی فرمودند؛ما مکلف به تکلیف هستیم موظف به نتیجه نیستیم.
پاسخ:
سلام

بسیار عالی گفتید

ممنون

التماس دعا
این پیام رو یکی به من نظر داد منم بهش عمل کردم.. تو رو به امام زمان قسم میدم این پیام رو بخون.دختری از خوزستانم که پزشکان از علاجم نا امید شدند.شبی خواب حضرت زینب (س)را دیدم در گلوم اب ریخت شفا پیدا کردم ازم خواست اینو به بیست نفر بگم. این پیام به دست کارمندی افتاد اتقاد نداشت کارشو از دست داد.مرد دیگری اعتقاد داشت 20 میلیون به دست اورد. به دست کس دیگری رسید عمل نکرد پسرشو را از دست داد.اگه به حضرت زینب اعتقاد داری این پیامو واسه 20 نفر بفرست............ 20 روز دیگه منتظر معجزه باش..ممنون
پاسخ:
نمیدونم چی بگم


حضرت زینب همه زندگیمه ولی چه لزومی داره این پیام رو بفرستم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۲:۱۱ مدیون زهرا سلام الله علیها

سلام بزرگوار..تا حالا سه بار برامون دعوتنامه فرستادید و ما توفیق نداشتیم سربزنیم.کوتاهی بنده رو ببخشید.

برای امر به معروف و نهی از منکر حرف زیاده اگه بخوام می تونم کلی آیه و حدیث بیارم که اهمیتش سفارش شده...چرا راه دوری بریم مگه آقامون امام حسین برا امر به معروف قیام نکردند...

ما که اهمیت این مهم رو می دونیم اصل عمل کردن و همتی والا...

دوران دانشجویی یادمه یه دوستی طرحی داشت به این صورت که هر جایی دیدیم موردی که احساس کردیم تذکر نیازه یه آیه یا یه حدیث بنویسیم و با یه قلم خودمونی و ساده و پرمفهوم به شخص بدیم..

مثلا می گفت بنویسیم:الابذکرالله و تطمئن القلوب...بعد بگیم یاد خدا آرامش بخش دلهاست چرا ما این آرامش رو از خودمون بگیریم..البته وقتی نامه رو می دیم کسی متوجه نشه تا آبرویی ریخته نشه...

راستش عمل خود ما هم می تونه اثر بخش باشه...سر کلاس مبانی کامپیوتر بود بعد عید رفته بودم سر کلاس یکی از دخترای کلاس که حجاب خوبی نداشت تا منو دید بلند شد و کلی احوال پرسی کرد البته ادب خیلی مهمه...کاری که اون کرد خیلی از بچه ها بهمون نگاه کردند و تعجب کرده بودند که یه دختری که اصلا به حجاب اهمیت نمیده جلوی یه چادری بلند شده...و احترام میذاره...میشه یکی دلش روشن بشه...

پاسخ:
سلام.
واقعا ممنون
خیلی خیلی حرفای جالبی بو

اثر گزار بود


ممنونم

التماس دعا
با سلام وتحیات

وبلاگ جدیدی رو ساختیم با محوریت مذهبی وبیان دغدغه های یک دانش آموز نسل سومی
هنوز ابتدای فعالیت وبلاگ هست و محتاجیم به نظرات و انتقادات سازنده دوستان.


درصورت تمایل به تبادل لینک،اطلاع بدید.

ومن الله التوفیق



پاسخ:
التماس دعا



ما تو فامیل به هم تذکر میدهیم ، مستقیم یا غیر مستقیم دخترا هم حجاب و حیا رو بهم تذکر میدن و چون فامیلیم و رابطه های دوستانه برقراره معمولا کسی از دیگری ناراحت نمیشه. گاهی رفتار درست یه نفرتو فامیل هم خودش رو من یکی که تاثیر میذاره و باعث میشه به یه معروف عمل کنم ...
پاسخ:
سلام.

ممنون

عالیه

یا علی مدد
۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۲:۳۱ افسر ولایی مهدی(عج)
سلام همسنگر بزرگوار.
سپاس از دعوتتون.
بقول استاد سخن(سعدی)،
گرت نهی منکر برآید ز دست / نشاید چو بی دست و پایان نشست

سعدی در این بیت به این نکته اشاره کردن که هرگاه حرف از امر به معروف و نهی از منکر شد، نباید آرام نشست و حتما به شیوه های گوناگون که بعضی دوستان اشاره کردن، امر و نهی کنیم.
البته زمانی امر و نهی ما تاثیر گذار هست که خودمون هم به آنها عمل کنیم.
طرز بیان نیز تاثیرگذار هست.
بنده بشخصه در هر شرایطی امر به معروف و نهی از منکر می کنم و ترسی از اینکار ندارم؛ چرا که یه واجب شرعیه و باید عامل باشیم.
البته زمانی که بدونیم امر و نهی ما تاثیرگذار نیست، فکر نکنم وظیفه ای بر ما باشه.

التماس دعای فرج + بصیرت + اخلاص + شهادت.
پاسخ:
سلام.

ممنون

یا زهرا
سلام
ممنون از دعوتتون
به نظر بنده وظیفه داریم اما کار از این حرفها گذشته
اگه از اول امر به معروف و نهی از منکر رو رها نمی کردیم الان کار به اینجا کشیده نمی شد
الان دیگه امکان نداره اوضاع درست بشه
موفق و سربلند باشید
پاسخ:
با ظهور آقا همه چیز درست میشه

ممنون

یا علی مدد

التماس دعا
سلام علیکم
ممنون از سوال خوبتون .
صد البته سکوت اینجا جایز نیست . میدانیم که عاملان منکر و کسانی که راضی به آن عملند،(سکوت میکنند) در کیفر آن شریکند.ما باید تکلیفمان را با خودمان روشن کنیم .یا امام حسین (ع) و دلایل قیامشان را قبول داریم (بخدا قسم من قیام نکردم مگر به خاطر حفظ دین جدم ، برپا داشتن نماز و امر به معروف ونهی از منکر)و یا قبول نداریم که اگر قبول داریم دیگر حرفی باقی نمی ماند، تکلیف روشن است.
پاسخ:
سلام.

ممنون

یا زهرا
سلام

ریخت و پاش کنید....

کمی برای دل...

http://zareh.blog.ir/post/321


یا علی
پاسخ:
یا زهرا
سلام همه میدونیم که امر به معروف و نهی یک وظیفه همگانیه و باز هم همه میدونیم که حتی یک تذکر ساده و بی تفاوت از کنار منکر نگذشتن اگر فراگیر بشه اثر میکنه اما ای کاش همه به دانسته هامون کمی هم عمل کنیم...
جواب دقیق سئوالتون از زبان علما آماده شده که تا چند روز آینده در وبلاگ بشری313 میتونید ببینید.
http://boshra313.blog.ir
یا حق
پاسخ:
سلام

سپاسگزارم

التماس دعا

یا زهرا
من فکر میکنم وظیفه ما هست.اما من چندبار تجربه کردم بیشتر باعث تنش میشه..
کلا چون ما ایرانی ها چون موجودات انتقاد ناپذیری هستیم طبعا از امر به معروف و نهی از منکر هم استقبال نمی کنیم هیچ که جبهه هم میگیریم. مخصوصا با این موج ضد دینی که از طریق ماهواره و شبکه های اجتماعی راه افتاده و خیلی ها رو با خودش همراه کرده..

به نظر من الان دیگه گناه امثال این افراد از روی نادانی و غفلت نیست بلکه از روی عناد و لجبازیه..
پاسخ:
سلام.


ممنون

التماس دعا
یک کلمه بگویید: آقا! خانم! برادر! این منکر است. شما بگویید، نفر دوم بگوید، نفر سوم بگوید، نفر دهم بگوید، نفر پنجاهم بگوید؛ کى مىیتواند منکر را ادامه دهد؟...

ولی جیگر هم میخواهد یادت باشه
پاسخ:
سلام

درسته خیلی جیگر میخواد و جرات

یا علی مدد
سلام.
به روز هستیم.
ممنون میشیم اگه تشریف بیارید و جواب سوالمون رو بدید

التماس دعای فرج و شهادت

یا زهرا
پاسخ:
التماس دعای فراوان
۰۳ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۰:۲۱ زندگی شیرین است با حضور آقا

بسم الله


سلام علیک خادم الحسین(ع) گرامی

امر به معروف و نهی از منکر یه واجب هستش و البته کفایی هم فکر نمیکنم باشه. ......  یعنی اگه تو یه جمعی، یکی نهی از منکر کنه، کفایت کنه و از گردن دیگران ساقط بشه .

باید هرکسی در حد خودش وقتی منکری رو دید( البته منکر ،انجام فعل حرام است  و گرنه نهی از انجام مکروه یا نهی از عدم انجام مستحبات در این مقوله نمی گنجد و واجب نیست ها...! ) تذکر دوستانه ای بده.(البته شرایط زیاده اما اگه دوستانه و صمیمانه باشه فکر نکنم خیلی به جای بر بخوره)

اما بعضی از شرایط باید حتما باشه تا نهی از منکر کنیم،

مثلا فعل منکر از فرد طوری صادر بشه که احتمال بدیم باز هم تکرار خواهد کرد(یعنی اینکه اگه خدای نکرده برادرم یکدفعه اشتباها دروغی گفت ، لازم به تذکر نیست و چشم پوشی و سرپوش گذاشتن روی کار حرام ش بهتر هم خواهد بود.)
پاسخ:
سلام.

نظر خوبی بود

ممنونم
یا زهرا
سلام
ممنون از  دعوتتون

بحث جالبیه

راستش من دیشب به یک مسئله برخوردم

توی یک مکانی یک فردی گفت دین یک عقیده ی شخصیه
ومن مخالفت کردمو گفتم که اگر شخصی بود امر به معروف و نهی از منکر چرا تو دین سفارش میشه

پس میشه نتیجه گرفت که اگر امر به معروف و نهی از منکر انجام نشه این رو نشون میدیم که دین یک عقیده ی شخصیه .و توی جامعه چند دستگی به وجود میاد. چون هرکس یک قسمتی از دین رو که به نفعش هست برداشت میکنه و این جسارت رو به خودش میده و میگه خب دین یک چیز شخصیه و من میتونم هر مدل که دوس دار باش برخورد کنم

اما یک نکته

دیگه مثل زمان های قبل نیست که امر به معروف و نهی از منکر رو بشه به راحتی انجام داد. اونقدر اوضاع جامعه بد شده که اگر خانمی به خانم دیگه بخواد تذکر بده باید یک مرد هم کنار اون خانم که تذکر میده باشه چون مواردی بوده که خانم امر به معروف رو کتک زدند
حالا چرا این جسارت رو به خودشون میدن
چون ماهایی که معتقدیم جامعه رو برای اینجور افراد سازگار کردیم
اگر امر به معروف کنیم کم کم خودشون میفهمن که جامعه پذیرش اینجور پوشش ها نیست.اما ما چیکار میکنیم.به راحتی از کنارشون رد میشیم. و این یعنی اینکه ما شما رو قبول داریم

اما امر به معروف فقط زبانی نیست . گاهی وقت ها حرکات بیشتر تاثیر گذارند
مثلا من خودم تو خیابون گاهی وقت ها که میبینم دختر رو پسری کنار همن فقط با یه نگاه تاسف بار و تکون دادن سر به دختر میفهمه که داره تو جامعه چه خطایی رو مرتکب میشه. اگر که برفرض چند نفر دیگه هم بعد من همین کارو بکنند میفهمه که تو جامعه انجام دادن این مسایل وجهه ی خوبی نداره

و مورد دیگه ای که فکر میکنم وظیفه ی ما دراون بیشتره امر به معروفو نهی از منکر تو جامعه ی مجازی هست
وقتی که چنگ نرم اینترنت رو برای انجام کار خودش راحت ترین کار میدونه چرا ما نباید امر به معروف رو در اینترنت راحت ترین کار ندونیم
الان این فضای مجازی هست که چنین پوشش های رو باب میکنه و دوستی هارو شکل میده
امر به معروف این نیست که یه کاره تو بیای بگی خانم این چه پوششیه یا په عکسیه یا فلانو بهمان
با دوست شدن با یه هم جنس در فضایه مجازی میشه اون دوست رو جذب خودمون کنیم . جذب اخلاق رفتار. براش به صورت غیر مستقیم حرف بزنیم. بخدا تاثیرش بیشتره

بر فرض من تویه فضایه مجازی مثل نرم افزار لاین. وقتی عکس با چادر رو میذارم و با نرم خویی با دخترایی که با وضع بد اونجا حضور دارن برخورد مناسب دارم این نشون میده که خانمایه چادری بد اخلاق نیستن

وقتی چندین نفر تویه همون فضایه لاین میان و تشکر میکنن و میگن خیلی خوبه که با چادر تویه همچین فضایی ظاهر شدم. کم کاری های مارو میرسونه. ولی یه نکته تنها بودن توی این فضا برای امر به معروف اصلا مناسب نیست چون باعث لغزش میشه. اگر با چند ت از دوستامون به صورت مذهبی وار یک گروه باشم و توی اونجا فعالیت کنیم احتمال به خطر افتادن ماهم کمتر میشه.البته کسی باید اونجا بره که میدونه ظرفیتش رو داره

بحث جالبی بود.ممنون از مطرح کردنش

موفق باشید
یا حق
پاسخ:
سلام

ممنون خیلی عالی و جامع توضیح دادید

واقعا ممنونم

التماس دعا
و یک مسئله که یادم رفت بگم

فک میکنم گقتن این جکایت همه چیز رو برسونه:

در یک زمانی قرار بود عذاب بر مردم اون شهر نازل بشه. ولی فرشته ها رفتن در اون شهر رو دیدند افراد مومن هم اوونجا حضور دارن. به خداوند چیزی رو که دیدند تعریف کردند و خداوند گفت که عذاب رو بر همه ی مردم نازل کنید چون اون افراد مومن امر به معروف نکردند
پاسخ:
سلام.

باز هم ممنون
۰۳ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۱:۲۲ آزاده روحانی
با سلام
تقریبا همه پیامها رو خوندم هر چی بگم تکراریه.
ممنون از طرح این مسئله . باعث شد حداقل راجع به موضوعی که تقریبا همه باهاش موافقیم ولی در عمل دچار تردید می شیم به فکر فرو بریم.

روایت داریم دوستی که ایراد دوستش رو گوشزد می کنه در واقع برایش هدیه پیش فرستاده. مثل انفاق که هدیه است. پس امر به معروف و نهی از منکر یه جورایی انفاقه.
همونطور که انفاق رو باید از والدین و خویشاوندان شروع کرد، امر به معروف رو باید از خودمون شروع کنیم.
همونطور که انفاق باید پنهانی و آشکارا صورت بگیره امر به معروف هم گاهی پنهانی باید باشه و گاهی آشکارا.
همونطور که اثر انفاق مثل دانه ای است که از هر کدومش هفت خوشه گندم می روید و در هر خوشه ای صد دانه بوجود میاد ، اثر امر به معروف روی یک نفر باعث می شه همون یک نفر روی اطرافیانش اثر داشته باشه و نهایتا روی جامعه اثر بگذاره.
همونطور که برای انفاق باید از جان و مال گذشت، برای امر به معروف هم گاهی باید جانمان را فدا کنیم.
چونان سید و سالار شهیدان حسین علیه السلام.

پاسخ:
سلام.

مطالب خوبی رو مطرح کردید

سپاسگزارم

یا زهرا
تذکر لسانی وظیفه همگانی!

اما دخترا با دخترا پسرام با پسرا،
حتی اگه میخواستید نهی کنید یه دختر پسری که خیلی رابطه دارند اگه پسری باید به پسره بگی، بهترم هست که جلوی دختره نگی،
و چیزی که مهمه اینه که باید تذکری که میدید جاذبه داشته باشه نه دافعه!

یاعلی


پاسخ:
سلام.

ممنون از نظرتون

یا زهرا
سلام بصیر
سوال خوبی بود که در چنین مواردی ما تکلیف خود را بدانیم
درقرآن آمده
فذکر انما انت مذکر
لست علیهم بمسیطر

لذا ما تذکر خود را انجام میدهیم البته شیوه صحیح تذکر خیلی تاثیر گذاره!!!
پاسخ:
سلام.

ممنون
مطلب رو نورانی کردید با این آیه...
التماس دعا
سلام بصیر
هنوز به سوال شما فکر میکنم
به یاد امام حسین می افتم که برای امر به معروف از هیچ چیزی دریغ نکرد
 در نتیجه حضرت زینب در عصر عاشورا گفت :
ما رایت الا جمیلا

زیبایی کار امام حسین در طلب اصلاح برای رضای خدا بود
الان هم حزبی به نام اصلاح طلب در دولت کاری کردند که جامعه به انحطاط اخلاقی کشیده شده
پناه بر خدا
پاسخ:
بسیار زیبا گفتید

التماس دعا
سلام بصیر
پست های شما بوی بصیرت می دهد که به مذاق ما ساخته
با افتخار لینک شدید!
یا علی
پاسخ:
سلام.

ممنونم

یا علی مدد
در مورد پیام شفای حضرت زینب  که براتون گذاشتن،ضرورت نداره پخشش کنین.اولش قسم داده که بخونید.خوندنش کفایت میکنه.اعتقاد به شفای حضرت زینب هم داریم،ولی از کجا معلوم اونی که خوابو تعریف کرده راستگو باشه..وباور نکردنش عواقب داشته باشه به قول خادمه ی حضرت معصومه،فکر نکنم حضرت زینب بخیل باشن،کسی رو از کارش بیکار کنن.یا...

اگه دوست داشتین یه حکایت از خودم وهمشهریام درمورد باور خواب دروغ یکی از اهالی براتون بنویسم.شایدواسه جمع شدن این جور بحث ها هم کمک کنه.
پاسخ:
من نمیخوام توهین کنم ولی اینا همش چرت و پرتی بیش نیست

التماس دعا
سلام
خیلی سوال خوبیه!!!
اولا هرکس وظیفه داره و اینکه آیا کسی به این وظیفه شما اهمیت میده یا نمیده مهم نیست!!!مهم اینه که وظفتون رو پیش خدا خوب انجام بدید!!!!
وظیفه بچه مسلمونا اینه که برند حرف بزنندتوخود قرآن هم اومده آیه125سوره نحل گفته برید باهاشون به بهترین روش حرف بزنید!!البته این کار سختیه چون بیشتر افرادی که این چنین میگردند و..... روی هیچ اصولی پای بند نیستند!!!!
دوما هدف امربه معروف فقط خوب کردن بقیه نیست بلکه بهتر کردن وضعیت خودمون هم هست!!!پس  به خاطر خودتون به این وظیفه عمل کنید تو درجه اول!!!!!
درضمن خدا تو قرآنش به پیامبرش گفته که تو وکیل مدافع مردم نیستی این یعنی این که تو کارت رو بکن دیگه اگه کسی حرفت رو قبول نکرد با خودشه!!!
و درآخر اینکه امر معروف اگه تو جامعه رواج پیدا کنه دیگه اون دختر و پسری که گفتید جرئت نمی کنه بااون تیپ بیرون بگرده!!!درضمن امر به معروف تا زمانی که جامعه اسلامی و حکومت اسلامی وجود داره بیشترش بردوش حکومت اسلامیه و حد کم تری برای هر نفر هست که باید به اون عمل کنه!!!درضمن در  امربه معروف مهمترین چیز شناخت فرده و شما نمی تونی به یه غریبه ایرادبگیری چون ممکنه با اون کار شما اون نفر خییلی بدتر بشه پس بهتره درحد آشنایان خودتون اقدام کنید!!!!
ببخشید اگر لحن حرف زدنم دستوری شد!!!
درضمن نتونستم صوت رو گوش کنم انشالله بعدا!!!
یاعلی!!
پاسخ:
سلام

ممنونم از بیان این نکات

التماس دعا

یا زهرا
وظیفه داریم
و اگر دادی
باید منتظر شهادت باشی
خلیلی را بیبین
پاسخ:
خیلی قشنگ گفتی داداش

ممنون

التماس دعا
۰۳ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۶:۲۶ کامران میرمحمدی
گفتید مگه تو ذهن من چیه ؟
سوالتون همون چیزیه که تو ذهنتونه ، خودتون مطلب خودتونو خوندید ؟!
پاسخ:
خب یعنی این چیزی که نوشتم مشکل داره؟
۰۳ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۶:۵۴ کنیز حضرت مادر(س)
سلام.
وظیفه داریم تذکر بدیم ...
حتی اگه کار به دعوا هم بکشه ...
چون جز واجباته ...
پاسخ:
سلام.

ممنون

جواب قاطعی بود

التماس دعا
سلام
بله ، وظیفه است 
ایشالا بتونیم عامل باشیم ...

پاسخ:
انشا الله
۰۳ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۸:۰۴ محمدرضا محمودی
سلام یه روزی دیدم یه گروه مسئولشان بد نهی از منکر میکنه رفتم جلو و گفتم برادر تند برخورد نکن گفت اینا حقشونه گفتم ببین میشه بهترهم برخورد کرد بعد رفتم جلوی خانمی و با زبان لین ازش خواستم حجابت رو درست کن و تأثیر کرد و عذرخواهی کرد و درست کرد به آن برادر گفتم دیدی میشه بهتر عمل کرد؟ روزی دیدم برادری داره به خواهری تذکر میده چون گوش نکرد با دست سیلی به آن خانم زد گفتم به به خودت گناه میکنی و دست به نامحرم و ناموس مردم می زنی بعد انتظار داری که حرفت تأثیر کنه؟ و از این مورد چندبار دیدم و روزی در پارک شهرمان دختر خانم بسیار بسیار بدحجابی را دیدم رفتم جلو تذکر دادم دیدم خیلی سر بالاست کمی تذکر را تند کردم دیدم شاخ و شانه می کشد کمی تندتر کردم دیدم تأثیر نمی کند تا رسید به آنجا که مجبور شدم با تسبیح دوبار روی دستش زدم فوراً حجابش رو درست کرد و از فردا با چادر ظاهر می شد یعنی اگر امربه معروف و نهی از منکر رو درست و برطبق ضوابط و قوانین اسلام عمل تأثیر مثبت خواهد گذاشت و مشکلات جامعه کم می شود به امید روزی که همه مسلمان واقعی بشویم و به دستورات الهی خوب عمل کنیم و به امید روز ظهور یار
پاسخ:
جالب بود
با نظر پلک شیشه ای عزیز موافقم
+
باید تو شرایط قرار گرفت بعد نظر داد
امر بمعروف و نهی از منکر وظیفه عموم هست
اما خب شرایط خاصی هم داره
اگر کسی واقعا از شرایطش اطلاعی نداره بهتره مداخله نکنه
چون بیشتر از اینکه بخواد مانع گناه کسی بشه
طرف از اسلام هم دلزده میکنه
ان شاءالله عامل باشیم
التماس دعا
پاسخ:
سلام.
بسیار خوب بود

یا علی مدد
۰۳ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۹:۱۷ میرزای بابلی
اولا درسته یکی از شرایط نهی از منکر کردن احتمال تاثیره اما اون زمانیه که منکر تو جامعه رواج پیدا نکرده باشه.زمانی که منکر رواج پیدا کنه اونوقته که همه باید نهی از منکر کنن.رهبری توی یکی از صحبتش ها گفته اگر منکر زیاد بشه باید جان ها داده بشه.
دوما باید باید باید با لحن بسیار زیبا و صمیمی باهاشون صحبت کرد و اگر احتمال میدین مورد واجب که تذکر داده بشه اما شلوغ بازی در میاره آروم بگین و بعد گفتن سریع ترک کنین.و اگر چند نفر یا دوست به صورت جداگانه انجام بدن تاثیر داره.
سوما ما نباید نهی از منکر رو فقط توی حجاب بدونیم ، باید توی همه زمینه ها باشه.توی  انحرافات هیئت ها توی فساد های اداری و ...
چهارما باید امر به معروف رو تو جامعه با روش های درست رواج بدیم
و....
صحبت زیاده
اگر به وبلاگم سر بزنید خوشحال می شم
http://ghalame-naghd.blogfa.com/
پاسخ:
سلام.

ممنون

التماس دعا

یا زهرا
در مورد پیام خواب حضرت زینب بانظرتون موافقم .نشون دادن ائمه به این صورت دور از شان اون بزرگوارانه.ولی من،چون در یکی دو مورد از وبلاگها به این جور پیامها برخورد کردم ذهنمو مشغول کرده.وقتی یه شخص باسواد بهش عمل میکنه.به نظرتون چی رو میرسونه؟اینکه اعتقادات ما داره تنزل پیدا میکنه.
سطح سواد دینی ما داره میرسه به سطح باورهای ابتدایی
تقریبا 17سال پیش از این جور پیامها داشتیم که روی کاغذ نوشته میشدن
هنوزم تموم نشده،تو گوشیا که فراوونه الانم داره میرسه به وبلاگها
یه جایی باید جلوی اینا بسته بشه.
معمولاپیامکهای ختم صلوات یا ختم قرآن هم دریافت میکنیم.من مخالفشون نیستم.ولی تو خیلی هاشون قسم میدن که به ده نفر بفرستیدو آخرین حلقه نباشید.حالا شاید قرآن چند دور ختم بشه
ولی این برنامه ها باعث میشن یه جورختم قرآن تحمیلی جا بیفته
یه منکر دیگه هم که توش هست،الکی قسم دادنه.
شایدم زیاد مساله ی حساسیت برانگیزی نباشه،ولی من معتقدم جدی بگیریمش.بنظرم اگه در این مورد هم یک اطلاع رسانی کوتاهی بشه خوبه.من خصوصی ارسال نمیکنم اگه.. مصلحت دونستیدتایید کنید.

پاسخ:
سلام.

منم موافقم
باید این خرافات جمع بشه
اینا اهل بیت ما رو کوچیک میکنه چون اهل بیت نیاز به پیامک  ما ندارند

همش چرت و پرته باید جمع بشه...

التماس دعا

یا علی مدد

هوالعشق

به نام خدای شهیدان که فرمود شهید بی مرگ است و به پاس خون شهیدان که قلب گرمشان در آسمان غربت به خون نشست و با خون شسته شد.

طرح هدیه به شهدا.

قرار است مهمان آن هایی باشیم که عند ربهم یرزقون اند...

شما به این مهمانی دعوت شده اید.

منتظرتان هستیم.

سلام
با پاسخ به شبهه وهابیت بروز هستیم
منتظر قدوم سبزتان
یازهرا
پاسخ:
سلام.
چشم...
۰۳ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۲:۲۲ افسر ولایی مهدی(عج)
لعنت به عــدو که روح تــقوا را کشت
ایمان و کمال عشق و معنا را کشت
بـــازآ و بگیــر انتقــامی سنگین
از آنکه ز راه ظلم زهرا را کشت . . .
جهت تعجیل در امر فرج 3 صلوات.
*******************************
سلام همسنگر بزرگوار.
منتظر حضور پرمهرتان هستیم.
التماس دعای فرج + بصیرت + اخلاص + شهادت.

پاسخ:
التماس دعا


یا زهرا
سلام
به روز هستم ... خوشحال میشم سربزنید.
پاسخ:
سلام.
چشم
۰۳ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۳:۲۳ سائل الزهرا(س) ...
به که وظیفه است اما در کنار اون باید با رفتار درستی از خودمون نشون بدیم تا اون حرف ما شهید نشه ... البته خدا هم در شرایطی برای انجام این کار قرار داده که باید به آنها هم توجه کنیم.

پاسخ:
ممنون

یا علی مدد
سلام...
قطعا اگه شرایط امر به معروف و نهی از منکر باشه واجبه که این کار رو انجام بدیم...
مثلا احتمال تاثیر بدیم... خودمون ضربه قابل توجهی چه از نظر مالی و چه آبرو و چه جسمی نخوریم.... ( البته قضایایی مثل طلبه شهید علی خلیلی فرق میکنه؛ اونجا بحث ناموس شیعه به وسط میاد... اونجا اگه جونتم بدی ارزش داره)...
پاسخ:
سلام.
ممنون

زیبا بود


۰۴ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۰:۴۷ علی اکبر مجنون الحسین جان
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام دارم محضر همه ی بزرگواران و یاران حسینیه ی ققنوس کربلا
هدیه ای تقدیم به محضرتان ؛ان شاالله که در نشرش کوشا باشید....
در هرکجا هستید !
اگر مدیر هستید!
اگر مربی و معلم واستاد و حاج فلانی و ورزشکار ونویسنده و شاعر و هر کسب و کار را دارید....
اگر بنده ی خدا  هستید!
اگر خود را خادم و پای رکاب مولایمان حجت خدا می دانید!
خواهشمندم برای رضای خدا این روایت تاثیر گذاررا چاپ کنید وبه دست همه جامعه برسانید!
جامعه ای که خالی از فرمان حضرات آل الله ارواحناله لک الفدا باشد وکسی به فرامین آن بزرگواران
توجه واقعی نداشته باشد!به انحطاط و خودپرستی ها و گناهان بزرگ خواهد پیوست!
با توجه به باطن فرمایشات حضرات آل الله ارواحناله لک الفدا،باید مولایمان امام زمان ارواحناله لک الفدا را یاری نمائیم.ان شاالله

****(هرگز کسى را کوچک نشماریم !!!!)****

على بن یقطین از بزرگان صحابه و مورد توجه امام موسى بن جعفر (ع) و وزیر مقتدر هارون الرشید بود. روزى ابراهیم جمال (ساربان ) خواست به حضور وى برسد. على بن یقطین اجازه نداد. در همان سال على بن یقطین براى زیارت خانه خدا به سوى مکه حرکت کرد و خواست در مدینه خدمت موسى بن جعفر(ع) برسد. حضرت روز اول به او اجازه ملاقات نداد.

روز دوم محضر امام(ع) رسید. عرض کرد: آقا! تقصیر من چیست که اجازه دیدار نمى دهى ؟

حضرت فرمود: به تو اجازه ملاقات ندادم ، به خاطر اینکه تو برادرت ابراهیم جمال را که به درگاه تو آمده و تو به عنوان اینکه او ساربان و تو وزیر هستى اجازه ملاقات ندادى . خداوند حج تو را قبول نمى کند مگر اینکه ابراهیم را از خود، راضى کنى .

مى گوید عرض کردم : مولاى من ! ابراهیم را چگونه ملاقات کنم در حالیکه من در مدینه ام و او در کوفه است . امام(ع) فرمود:  هنگامى که شب فرا رسید، تنها به قبرستان بقیع برو، بدون اینکه کسى از غلامان و اطرافیان بفهمد. در آنجا شترى زین کرده و آماده خواهى دید. سوار بر آن مى شوى و تو را به کوفه مى رساند.

على بن یقطین به قبرستان بقیع رفت . سوار بر آن شتر شد. طولى نکشید در کوفه مقابل در خانه ابراهیم پیاده شد. درب خانه را کوبیده و گفت :  من على بن یقطین هستم .
ابراهیم از درون خانه صدا زد: على بن یقطین ، وزیر هارون ، در خانه من چه کار دارد؟
على گفت : مشکل مهمى دارم .

ابراهیم در را باز نمى کرد. او را قسم داد در را باز کند. همین که در باز شد، داخل اتاق شد. به التماس افتاد و گفت :  ابراهیم ! مولایم امام موسى بن جعفر مرا نمى پذیرد، مگر اینکه تو از تقصیر من بگذرى و مرا ببخشى .

ابراهیم گفت : خدا تو را ببخشد.
وزیر به این رضایت قانع نشد. صورت بر زمین گذاشت . ابراهیم را قسم داد تا قدم روى صورت او بگذارد؛ ولى ابراهیم به این عمل حاضر نشد. مرتبه دوم او را قسم داد. وى قبول نمود، پا به صورت وزیر گذاشت . در آن لحظه اى که ابراهیم پاى خود را روى صورت على بن یقطین گذاشته بود، على مى گفت : خدایا! شاهد باش .

سپس از منزل بیرون آمد. سوار بر شتر شد و در همان شب ، شتر را بر در خانه امام در مدینه خواباند و اجازه خواست وارد شود. امام این دفعه اجازه داد و او را پذیرفت .

 

پی نوشت :

بحار: ج 48،ص 85.

التماس دعای عهد و فرج مولایمان ان شاالله
امیدوارم شمابزرگواران ازکسانی باشیدکه  فوج فوج به یاری حضرت اباصالح المهدی جان خواهید شتافت.
پاسخ:
سلام.

بسیار ممنونم

التماس دعا
سلام
این امر مراحلی داره که باید مراحلش را از تذکر و اخم و تخم و امثالهم تا نادیده گرفتن به قولی آدم حساب نکردن...
حالا بستگی به شرایط داره که کدوم راه را در پیش بگیریم

موفق باشید
پاسخ:
ممنونم

یا زهرا
باسلام باید جامعه هم بپذیرد مثل شهید امر به معروف
چی شد؟ معلوم نشد اصلا بکجا رسید
البته امربه معروف ذر جامعه کم شده باید بچه حزب اللهی ها تلاش کنن
پاسخ:
التماس دعا
سلام
الوعده وفا
سری اول مطالبی که در پاسخ بحثتون از زبان علما آماده کنیم رو میتونی تو وبلاگ ما ببینید
اگر پسندیدید به سایرین همه توصیه کنید سری به ما بزنن
/boshra313.blog.ir
یا حق
پاسخ:
سلام.
چشم...
سلام دوست عزیز
در این روز وروزگار اگرهم کسی بخواد امر به معروف بکنه از ترسش چنین کاری نمیکنه
روزگار بدی شده متاسفانه....
اللهم عجل لولیک الفرج

پاسخ:
سلام.
درسته


سلام.مسلما در شرایطی که دین اسلام از ما خواسته امر و نهی بر ما واجب میشه.
جواب خیلی از دوستان کامل بود.
ممنونم از دعوتتون.
پاسخ:
سلام.

ممنونم

التماس دعا
من به شخصه با چیزهایی که شنیدم که چطور قانون از این افراد حمایت میکنه مگس کشمو غلاف کردم...
پاسخ:
التماس دعا
۰۴ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۷:۵۴ میلاد علیدوست

سلام وظیفه داریم ولی با شرایطی که هست ....اما این که برا دختر وپسر اسلحه بکشیم و پلیس بذاریم  بااین موافق نیستم ...کی و کجا حضرات سلام الله علیهم اجمعین برا امربه معروف شمشیر بیخ حلقه کسی گذاشتند این موارد از ضعف فرهنگی جامعه و کشور و بعضی از مسئولین هست...به نظرم مهم ترین و حساسی ترین وظیفه رو صداوسیما ملی ایران دارد که خودتون بحمدالله واقف هستید صداو سیمای ما در چه شرایطی هست....موفق باشید

پاسخ:
ممنونم

التماس دعا

یا زهرا
سلام بصیر
با موضوعی تحت عنوان
تبلیغ فرهنگ در روز زن به شیوه های مختلف!
به روز هستیم
منتظر نظرات ارزشمندتان هستیم
یا علی
 
پاسخ:
التماس دعا
۰۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۰:۴۱ علی ابراهیمی
با سلام، به روزم. منتظر حضور گرم و نظرهای شما هستیم.
پاسخ:
سلام.
چشم
۰۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۸:۴۳ علی اکبر مجنون الحسین جان
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم....
تقدیم به شما گرامییان
از سوی حسینیه ی ققنوس کربلا
خوشبخت باشیدوشیرین کام ان شاالله و از یاران مولایمان اباصالح المهدی ارواحناله لک الفدا
دل مولاجانمان را با خوشبختی و مهربانی خویش با خانواده و وفاداری به همسر و اهل خود شاد کنید
برای خوشبختی همدیگر بسیار دعا کنید.
رضای مولایمان رضای خداست!
امیداست آن سرورعالم؛از همه ی ما در این صبح جمعه ی الهی راضی شود.
امیدوارم هرگز یک تار موی از سر مَحْرَمِتان به نامحرمان دنیا نفروشید.
حلال خدا را حرام نکنید و حرام خدا را حلال نشمارید....
آمین یارب العالمین
زندگی به سبک شهدا!!!
 «می‌برم با خانم و بچه‌ها بخوریم»
جعبه شیرینی رو جلو بردم و تعارف کردم. یکی برداشت و گفت: می‌توانم یکی دیگر هم بردارم؟
گفتم : البته این حرفا چیه؟ سید یک شیرینی دیگر هم برداشت.
هر جا که غذای خوشمزه یا شیرینی یا شکلاتی تعارفش می‌کردند، بر می‌داشت اما نمی‌خورد. می‌گفت: «می‌برم تا با خانم و بچه‌ها با هم بخوریم.»
به ما هم توصیه می‌کرد که این خیلی موثر است آدم شیرینی‌های زندگی‌اش را با خانواده‌اش تقسیم کند.
شاید برای همین هم همیشه در خانه نماز را به جماعت می‌خواند.
پی نوشت:
برداشتی از کتاب مجموعه خاطرات شهیدسید مرتضی  آوینی
التماس دعای عهد وفرج مولایمان را فراموش نکنیم.....
پاسخ:
یا زهرا
۰۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۲:۲۳ فدیناه بذبح عظیم
خودمم جوابی براش ندارم...
پاسخ:
التما دعا
پایگاه اطلاع رسانی مدافعان حرم www.modafeon.blogfa.com

والا من که خیلی دین و ایمون سرم نمی‌شه. ولی این‌قد هم حالیمه که بدونم وقتی امر به معروف و نهی از منکر به عنوان " وظیفه" ی یه مسلمون مطرح شده، یعنی کار نداشته باشیم جامعه فاسده یا نه. منتها فرمایش شما هم کاملاً متینه. الآن منی که خودم در حد خیلی خیلی متوسط مسلمونم، به یکی بگم این ریختی که باش اومدی بیرون خیلی ناجوره و حتی چیزی نمی‌پوشیدی باور کن کمتر هم جلب توجه می‌کردی!، هزار تا لیچار بارم می‌کنه و کلاً گاهی هم آدم رودروایسی داره. ولی خب، لحنی که باهاش می‌گیمم خیلی مهمه. مثلاً من خودم یه بار تو فرودگاه بودیم، یه خانومه خیلی مهربون گفت شالتو بکش جلو عزیزم، من این‌قد خجالت کشیدم.:دی 

می‌دونین، کار بعضیا از امر به معروف و نهی از منکر گذشته. ینی حقشونه تو یه مسئله ناموسی گیر کنن، همچین آدم شن.:| از طرفی، نباید جوونا اینا رو یه " امر" بدونن. یا حتی برای حفظ خودشون. چون ما آدما گاهی کاری می‌کنیم که به صلاحمون نیس و نمی‌فهمیم. ولی اگه جوونا به این حد برسن که به خاطر خدا، خالقشون، کسی که بهشون این همه نعمت داده، به این چیزا عمل کنن، به نظرم دینشون خیلی کامله. من چادری و بسیجی و اینا زیاد دیدم. ولی واقعاً کسی که به این حد برسه، خیلی کمه. 

هر چند دوستان خیلی بهتر از من سر رشته دارن و خیلی بهتر هم جواب شما رو دادن. من فقط اومدم به سیل نظرات شما بپیوندم. همین.

مثلاً شما بیا منو امر به معروف و نهی از منکر کن؛ چه اشکالی داره؟:دی


پاسخ:
سلام.
نظر بسیار خوبی بود واقعا ممنونم


واسه منم دعا کنید

یا علی مدد
سلام بزرگوار
الان هستم.
همونجور که حضرت آقا فرمودند تذکرلسانی واجب همگانی است وباید گفته بشه، و احتمال تاثیرهمه جا قطعی است هرچند تاثیرآنی نباشد.
البته آقایون شاید برای تذکر حجاب به خواهران درمحدودیت باشن،و نتونن مثل ما دنبال بدحجاب بگردند وتذکربدن ولی درموارد دیگر بله باید اگرگناهی دیده شد تذکر داد.

پاسخ:
سلام.
ممنون از نظرتون

التماس دعا

سلام دوست من
با معرفی حاشیه بر کتاب بروزم
منتظر حضورتون هستم

پاسخ:
سلام.
چشم
خدمت میرسیم...
سوالتون یه کم سخته ولی فک میکنم ما در هر صورت وظیفه داریم تذکر بدیم البته با این شرایط جامعه اینجوری کلا وقتی میریم بیرون فقط باید تذکر بدیم

شعر طنز آه ای آقا حسن ویران مکن این خانه را

http://yavare313.blog.ir/1393/02/05/


پاسخ:
سلام.

ممنونم

التماس دعا
سلام
به نظر بنده، ما باید امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم
ولی این رو هم باید در نظر بگیریم که جوری امر به معروف و... نکنیم که نتیجه معکوس بگیریم. با توجه به موقعیت باید این عمل صورت بگیره.
شما توی خیابون ممکنه کسی رو ببینی که پوشش بدی داره ولی شما نمیشناسیش، نمیدونی که چرا همچین پوششی رو انتخاب کرده یا چرا تن به اینجور روابط میده، ممکنه که ندانسته جوری حرف بزنی که از چاله در بیاد و بیفته توی چاه.
اگه قرار باشه امر به معروف و... صورت بگیره به نظر بنده بهتره که از فک و فامیل و دوست و آشنا شروع بکنیم، چون یه شناخت نسبی ازشون داریم.و باید حساب شده این کار رو انجام بدیم (یعنی اول با رفتارمون مثلا کم محلی کردن... دوم سر صحبت رو باز کنیم و دلیل انجام اون کار رو بپرسیم و غیره).
فی امان الله

سلام

 

کل اعمال خوب قطره!!!

امر به معروف و نهی از منکر دریا....

 

این از عظمتش...

 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اگر نمی تواند

به دیگرانِ در خیابان بگوید

 

پس بهتر است

از خانواده اش شروع کند!!!

بعد برود سمت

عمو و دایی و خاله و عمه و

بچه هایشان...

 

 

۱۰ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۲:۳۲ فرناز شاه محمدی

سلام

شرمنده بابت تأخیر. جا داشت زودتر خدمت برسم.

...

برای معروف شدن امر حق و منکر شدن امر باطل، تذکر لازمه.

اما برای حیات معروف، امر به آن واجب است و برای دفع منکر، نهی از آن.

...

موفق باشین. انشااله. 

یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر اینه که باید تاثیرپذیری داشته باشه
درسته که یک بار انجام دادن تاثیر نمیذاره ولی اگه همه این کار رو انجام بدن و به وظیفشون عمل کنن مطمئنن تاثیر پذیری بالایی داره

منتظرتم
majnon.blog.ir

سلام دوباره
من خودم تو جامعه طوری ظاهر میشم که لازم به تذکر دیگران نباشه
بنظر من باید تذکر داد چون واجبه ولی در حدی که به طرف برنخوره
تنها یک تلنگر کافیست تا طرف به فکر بیفته و ظاهرشو بهتر کنه
البته اگر با مذاکره و تذکر افاقه نکرد مراحل بعدی هم وجود داره
ممنون از وبتون
خیلی عالیه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">